Artist: I/DEX Title: Layers Format: CD File Under: ambient Availability: in stock |
I/DEX (Vitaly Harmash) is a musician and an audio-designer from an industrial city of Novopolotsk, Belarus. From the mid 90s Vitaly was experimenting making his own music, using analogue synthesizers, radio, guitars, field recordings, various devices and computers.
The life in a city with a huge industrial estate has influenced the art of Vitaly.
I/DEX music hypnoses and fascinates listeners by its warm structures. His music is a subtle intellectual electronics filled with sunny melodies and micro-glitches, which dissolve in pure ambient landscapes of nature - in forests, fields and lakes.
In 2003 the debut album of I/DEX - Seqsextend was released on an experimental label Nexsound and received numerous positive reviews from web-zines all over the world. Since then I/DEX has worked with such people as Pole (~scape rec.), H.H.T.P., Kriipis Tulo, Guy Van Belle and took part in several European festivals of electronic music. Hand by hand with his concerts, Vitaly continued recording his art experiments and recorded a very deep and a serious album Layers.
Layers is an outstanding collection of inner feelings, transmitted by an audio-artist with its music. Each element here is a multi-layered synthesis of intellectual art - micro-electronic, idm and deep ambient. Each of 9 tracks is an insight into a world of surrealism and fantasy with their mysterious flora and fauna. When listening to this album-exposition, you will see your own images and landscapes. This is how your own world will be mirrored in this music.
interview with I/DEX
Tracklist
01 Eris 02 Tentle 03 Enthod 04 Altal 05 Cene 06 Illude 07 Lanthen 08 Antens 09 Coda |
|
Ты останавливаешь машину, закрываешь дверь и неуверенно ступаешь на простор огромного поля. Город еще совсем близко, но не на столько, чтобы сказать, что ты внутри него, а нагая красота природы еще слишком далеко, чтобы с головой в нее окунуться. Поле - словно шлюз, отделяющий паутину индустриальных построек, жилых домов и дорожных артерий от широких полей, пышных деревьев и не подсвеченного искусственным светом неба. Позади остается ровная полоса дороги, издающая привычные стоны проезжающих авто, а ты направляешься вперед - в сторону... В сторону от точки отсчета. Звучит новый альбом Layers от белорусского музыканта с псевдонимом I/DEX, он звучит прямо над этим полем, точнее над шлюзом, которым явилось это поле теперь. Музыка местами колкая и блестящая, местами очень плавная и мягкая, но всегда крайне деликатная и, я бы сказал, одушевленная. Ambient, IDM, Glitch - как хотите.
"И как ему, черт побери, это удается?" - вспыхивает уже не первый раз мысль, слушая как замечательно I/DEX рисует очень теплые и живые картинки с помощью разнообразного звукового глич-продукта, образованного, как нам известно, деструктивным путем. Щелчки, трещинки и осколки шума сливаются в органичные картинки-слои, заполняющие смыслом состояние перехода. Ты стоишь на грани - между городом и природой, между живым и искусственным, между цветным и черно-белым, между абстрактной мечтой и прагматизмом реальности. Вот где-то здесь, где-то на этих гранях ты и находишь поле, по которому сейчас медленно шагаешь. Шагаешь до тех пор, пока не стихнут последние звуки заключительного трека альбома Layers...
Представьте себе: десять часов утра, вы лежите под одеялом после жуткой попойки, и тут вдруг понимаете, что не лежите, а сидите уже даже, потому что кто-то настойчиво звонит в дверь. И дверь эту некому ведь открыть, блин, и тут вы осознаете, что еще продолжаете спать, видите обрывки сна, тающие на стенах, и вам очень не хочется вставать. А звонят настойчиво. Надо встать, спросить, кто там, потом резко во что-то одеться и сквозь окончательно рассеивающийся сон принять из рук почтальона тайный пакет. В котором лежит секретное послание от лейбла Lagunamuch в виде их новейшего Релиза 2009-го года. Уж если на лейбле выпустили всего один диск раз в год, этот диск о многом должен говорить. И во многом он может порадовать. Широкоформатным раскладывающимся междуплоскостным оформлением, например, на которым можно лишь замереть, отвесив губу, и сидеть в таком положении минут пятнадцать, так и не придя к окончательному выводу, в какую сторону уходит направление.
Конечно же, и сам материал требует пристального, тщательного прослушивания, кое достигается, скорее всего, только в не самых китайских наушниках. Я бы предположил, именно в наушниках, а не на тумбах, потому что достойные этого тумбы есть далеко не у всех. Странно, но и 5 лет назад, когда Виталий Гармаш выступал в клубе "Depo", меня посещала та же мысль. Просто уловить звуки, расположенные на неизвестной мне частоте, может только достойное оборудование. Потому что именно в этих звуках и заключается главный смысл произведения. Распознать ингредиент, расширяющий помещение. В противном случае, если этот потусторонний звук в восприятии отсутствует или искажен, смысл произведения напрочь теряется. Тогда оно становится пресноватым и на музыку даже не очень похожим. А так - отзвуки гипнотической меланхолии в голове размером с глобус в детском парке Вентспилса. Но даже и с полным по составу набором мне показалось, что смысл начинает терятся где-то после седьмого трека. На мой взгляд, концовка могла бы быть понасыщеннее, иначе фокус где-то рассеивается, и становится скучновато. Слишком затяжная триподелия для человека, которого постоянно колбасит. Сюда бы что-то наподобие четвертого трека...
Альбом белорусского глитчевого idm-электронного проекта I/DEX видится мне нежным, таящим на глазах гурманским "Милки Вэй", предназначенным не столько для мозга, сколько для чуткой души. Музыка на альбоме "Layers" содержится очень успокаивающая, камерная, приятная, экологически чистая и мягко стирающая грань между реальностью и глубоким здоровым сном. Слоистость композиций проявляется в том, что плавные и абстрактные лунные мелодии красиво скользят по гладким и шероховатым матовым эмбиентным ландшафтам со случайно кучкующимися или "оторвавшимися от коллектива" микронойзовомыми звучками, а сверху над этим залитым светом органическим миром образуется ровный атмосферный слой, в котором слышны сигналы, переливы и эхо, медленно плывут перистые облака и идет испарение позитивной энергии. Такая умиротворенная и одухотворенная музыка не требует большой концентрации внимания на деталях и лучше воспринимается как благотворный чиллаутный или медитационный фон. Также можно отметить, что альбом "Layers" идеально выдержан по атмосфере и является однородной, утонченной и в некотором роде пандорианской пластинкой. Завоевать или покорить слушателей Виталий Гармаш пытается не техническими наворотами со сложным ритмическим рисунком и явновыраженной, цепляющейся мелодичностью, а посредством пространных философских гармоний, особой атмосферности, двусторонней обращенности в Космос и внутренний космос человека, целостности и позволяющей слиться с природой вечнозелености материала. И, кажется, музыканту из Новополоцка это удается.
В октябре на лейбле выпустили альбом Виталия Гармаша aka i/dex. Хороший релиз, чем то похожий на работы музыкантов swod и koss соотв. на лейблах city centre offices и mule electronic - камерная атмосфера, создающая сферу личного, в которой очень приятно и удобно :)
Музыка, пульсирующая мягким светом, удобно расположилась где-то внутри, сливается со мной - и доселе убегающий мир останавливается, раскрывается, разговаривает со мной на неведомом языке, который я понимаю без слов: может потому, что мне нравится его гармоничность, а может из-за того, что во мне знало его всегда. Сознание скользит по обыденным вещам, замечая необычные вещи словно забытые, и поднимается все выше по лестнице ощущений и памяти. Я внимательно прислушиваюсь к себе, боясь упустить эту абстрактную связь с самим собой, существовавшую всегда, и только в такие моменты настолько явную.
All the way from the industrial city of Novopolotsk, Belorussia comes this deep ambient excursion by I/DEX, otherwise known as musician and audio-designer Vitaly Harmash. On his follow-up to 2003's Seqsextend (Nexsound), Harmash presents nine indexed settings that flow continuously into another, resulting in a fifty-one-minute recording of gentle electronic undulations and percolations. Anything but harsh, Layers inhabits the warm end of the digital music spectrum, a zone where pitter-pattering rhythms and glitchy streams of flickering melodic fragments bask in the electronic sunshine. The material turns Oval-like in "Altal" when lapping clicks collide with cloudstorms of glistening tones, and then grows rhythmically insistent during "Cene" in a way that suggests some tangential connection to Raster-Noton. A digi-dub dimension emerges when "Illude" adds vaporous smears to its palette, while "Antens" pushes I/DEX's sound to an even more ravishing level of intensity. Abundant in mico-detail, Harmash's densely layered yet tranquil material exudes a humane feel that belies its computer-generated origins (analogue synthesizers, radio, guitars, and field recordings are also used to generate his tracks). While listening to the album, one pictures summery landscapes filled with insect swarms and country ponds teeming with tiny organisms darting across the waters' calm surfaces.
The place names of Eastern Europe are enough to conjure conflicting images of the vastness of nature and the decay of functional modernist industry. i/Dex is the artist Vitaly Harmash and he comes from Novopolotsk, Belarussia. No doubt a lot of it comes down to the stereotypes I was fed as a child while the Cold War was still active, but i/Dex' music seems to match the ?sthetic I would attach to such places I have never seen quite beautifully.
Layers is slightly deceiving as a title - this music is not dense as the name might suggest, but there is certainly a sense of depth present. The 50 minutes of music present an ever shifting sound world of quiet drones and non-sequitar electronic bleeps with the artefacts of digital processing making their way to the surface regularly. The low end hums give me a sense of the industrial, always present and underpinning but never seeking to draw attention to themselves. The dancing and sweeping trebles move seamlessly between beauty and foreboding; just as prettiness settles in a subtle shift to a minor mode brings subtle dread to the fore, though retaining a lightness of touch. Arpeggios sometimes build in intensity, such as in 'Altal', but pure melodies are never real given time to settle, the movement is constant. The tracks blur into each other as a single suite, though the sense of constant movement is ever prevalent. Sometimes glimmers of found sound - trickling water, or processed bird song - or acoustic instruments such as glockenspiel, seep through the digital veneer. Digital static becomes more dominant as the album progresses. The balance between the distant and the near is juggled expertly.
I do hope I'm not displaying complete ignorance of something I know little about, but Layers is, to my ears, a perfect soundtrack to Eastern Europe as the 'exotic'. While using the language of Western glitch and IDM, i/Dex has sculpted an ever shifting, ever precarious and never completely at ease soundscape of fading cities and disturbed countryside which is as evocative as it is delicately restrained.
While I was listening to the music of Vitaly Harmash, also known as I/Dex, I was doing some manual labor: cutting bits of paper for someone. It means that, while being busy I could quite get to the music. Harmash is from Novopolotsk, Belorussia, where he works since the 90s with analogue synthesizers, radio, guitars, field recordings and above all computers. In that almost hour that passed I didn't have the feeling I heard anything spectacular new. Oval like ambient music. Glitchy, but warm. Actually, I must say, I very much enjoyed this. No prize to be given for its originality, but its created with great care and an absolute love for that great warm sound. A bit poppy, largely ambient. What more is there to say? I wasn't finished with my manual labor when this was over, so I played it again, straight away.
Behind the rather cold and clinical sounding I/Dex hides Vitaly Harmash, a musician hailing from the industrial city of Novopolotsk in northern Belorussia, who began to experiment with electronic music in the mid-nineties. A first album, Seqsextend, appeared on Ukrainian imprint Nexsound in 2003, and while Harmash has since worked with a handful of musicians, including a collaboration with Pole for the Connections project released on ~Scape last year, he has until now remained largely unknown in Western Europe.
Spanning just over fifty minutes, Layers, Harmash's second album, is a particularly exquisite collection of brittle electronica, built around nine pieces woven into each other to form a perfectly coherent whole. Harmash works with a vast array of clicks, micro beats and granular sounds which he assembles into fairly minimal, yet somewhat lush-sounding pieces, relying on very little more than molecular electronics. Although Harmash has worked with field recordings in the past, there is very little evidence that any were used anywhere on this record. Instead, he creates layers of textures and arranges them into delicate melodic formations.
If Harmash's day-to-day industrial surroundings have filtered through his work, it is perhaps more with the use of machines itself than in the resulting music he creates. Indeed, despite the panoply of electronics and effects on display, the compositions have a deeply pastoral feel to them, which stems both from Harmash's exceptionally subtle melodies, and from the glistening aspect of his finely detailed soundscapes, while the natural flow of the record is greatly enhanced by the constant sonic progression from one end of the record to the other. Each track appears as a component of a much more elaborated construction, which is slowly revealed as soundscapes gracefully merge from one track into the next. While there is a great consistency throughout, the structure of his compositions changes constantly and creates extremely varied areas of light and shade where he can play at length on delicate emotional touches without relying on any gimmick or trickery.
An acutely effective soundtrack, Layers is at once evocative, cinematic and elegant. Vitaly Harmash processes his sounds with great care and manages to transcend the overall cold and electronic nature of his music to create something much warmer and inviting. An album well worth tracking down.
Sound art and former Soviet Republics…in most cases such a pairing gives me visions of solemn and inaccessible soundworks. Imagine my surprise as I/Dex proves me wrong: with this release on the Lagunamuch label, which is suitable named “Layers”, he shows a sunny side to Russian experimental music that is both likeable and easy to understand. The artist behind I/Dex, Vitaly Harmash, has a soft spot for analogue devices, which he uses extensively to produce series of micro-glitches.
If you like your electronic music with a light tan, flip-flops and a lemon ice cream cone, then this might be your soundtrack of the sunnier parts of the year.
Venu de Russie, I/Dex propose avec Layers une musique electronique douce et planante, faite de cliquetis et de sons lumineux, comme passes a travers des prismes de verre. Un album calme et repetitif, chaud et doux comme une matinee passee a contempler un paysage idyllique, comme si I/Dex venait d'inventer le premier mobile musical electronique pour chambre de grand enfant en manque de reves colores.
A new production of the Russian underground Electronica-scene brought to us by Lagunamuch Records. I/DEX seems to be a one-man project, consisting of the Belarusian Electronica-musician Vitaly Harmash. Under his pseudonym I/DEX, Vitaly was able to come out with three previous releases, mostly all available as downloads via the Ukrainian Nexsound and the French Cold Room netlabels. 'Layers' comes out in a beautiful digipack-artwork, created once again by Arthur Berent (ABSTRACT AVENUE) ' not his first graphical work, but one of his finest so far. 'Layers' is an aptly chosen title for this album full of atmospheric and in parts hypnotic soundscapes, which at least transforms this album to be a much more experimental-minded outfit than any of the previous discovered releases of this fine Moscow-based label. This sound environmental reminds in parts a bit on MEWARK, also out on Lagunamuch, and similar featured experiments under the Reason software area. But against to MEWARK or FLEXKIKS, 'Layers' leaves out nearly all rhythmically attitudes ' which makes it at least a bit challenging, to follow all tracks on album length, if you're in a rush. This music isn't designed to spin it as a simple background noise, it rather needs attention. More experimental-minded stuff than expected, this release offers beauty, but also fragility synth sound environments. Worth to spend some time for a listen.
«« back
- Various Artists - Main Control Board
- I/DEX - Layers
- Martinez Gonzalez - Dakstins
- In A Nutshell - Arrhythmia
- Ежи и Петруччо - Скаzки
- Unit 21 - November
- Nightech - Deviation
- Various Artists - Deep Sea Shipping
- 0ID - Systems of Mercy
- Lazyfish/Mewark - S/T
- Oloolo - Pavilosta
- Mewark - Little One
- Ежи и Петруччо - Истории
- Flexkiks - Freeland
- Lazyfish/Alexandroid - OS
- In A Nutshell - Ultraviolet Test
- Selffish - Blue Planet Chill
- CAST - Are Teek L
- 0ID - Red Book
- Ariu Kara - Medlennii Skaner Stalkera
- Dub Constructor - Ulitka Zen